V rámci doznívající prezidentské volby a vyostřené předvolební kampaně z ledna roku 2023 ještě občas vyskočí na informačních portálech jména Art Directors Club Czech Republic (ADC CR) a Marek Prchal, což je politický marketér a stratég, který byl šéfem předvolební marketingové komunikační kampaně Andreje Babiše, šéfa Hnutí ANO 2011 pro tyto prezidentské volby.
Proč jsem uvedl tyto dvě jména? Záměrně! Protože s Markem Prchalem vyrazili „kreativci“ z Art Directors Clubu demokraticky dveře a vyloučili jej z Clubu za billboard, na němž po prvním kole prezidentské volby postoupivší Andrej Babiš do druhého kola voleb říká: „Nezavleču Česko do války! Jsem diplomat, ne voják!
Toto je uváděno jako hlavní důvod, proč „kreativci“, jak se sami nazývají, ukázali Prchalovi dveře se slovy: „A táhni z našeho klubu, kazíš nám image“!
Ve zdůvodnění se píše že: „Používat, a k tomu ještě zcela bezostyšně a účelově, marketing a reklamu k šíření lží, strachu a štěpení společnosti je nejenom amorální, ale zároveň i nebezpečné pro budoucí směřování oboru (pozn. reklamní a marketingové komunikace se širokou veřejností).
Neznám osobně ani jednoho z nich. Ani Marka Prchala, ani nikoho z Art Directors Clubu, když jsem si prohlížel na jejich webových stránkách zajímavé fotografie některých jejich členů. Jsou to mladí lidé, možná trochu svérázní, ale už ne nezkušení puberťáci.
Celé to však na mě dělá dojem, že právě tito „kreativci“, vyspělí odborníci na marketingovou komuniklaci neudrželi v té vypjaté předvolební kampani své emoce na uzdě a pustili neprofesionálně na povrch své osobní vášně. Svůj osobní hněv obrátili proti kolegovi Marku Prchalovi!
Pokud si dnes po volbách připomeneme výroky některých politiků z té doby, tak to byl a stále je premiér Fiala, předseda ODS, který tady už delší dobu straší české občany válkou a neustále vykřikuje: „Jsme ve válce“! Ačkoliv to není pravda! Nebo jeho výroky v tom smyslu, že Putin se nezastaví na Ukrajině, půjde na nás! Atd!
Obdobně vystupuje dlouhodobě i česká ministryně obrany Černochová. Ta chce skutečně válčit!
Přičemž realita je taková, že válka, že skutečný velký válečný konflikt je na evropském kontinentu, nedaleko od naší země. A že jsou tam již desetitisíce, možná statisíce mrtvých lidí. A česká media už dlouhou dobu, prakticky od 24. února 2022 mají denně na titulních stranách, obrazovkách televizí a monitorech počítačů válku. Některá media méně, jiná více. Některá media informující pravdivěji, jiná vyloženě dezinformují!
Prostě „válka“ je tady v naší zemi ve veřejném prostoru hlavním tématem každý den, už delší dobu!
A strach z války, aniž by Babiš něco musel psát na billboard je mezi lidmi velký! A možná větší, než si kreativci umí, nebo chtějí připustit?
Přitom generál Pavel, protikandidát Andreje Babiše (a vítěz prezidentských voleb) není v tomto ohledu žádný svatoušek. Jako předseda vojenského výboru NATO se zasloužil o vyhrocení vztahů NATO – Ruská federace. I on mluvil mezi 1. a 2. kolem prezidentských voleb o válce, například 22.1.2023 veřejně vyhlašoval, že je potřeba ze strany NATO dát Ukrajině všechny moderní zbraně, kromě jaderných! Několik dní předtím v mediích volal po dodání amerických letounů F-16 Ukrajině! Nikde a nikdy v předvolební kampani od něj nepadlo ani slovo o boji za mír! Nebyla vidět žádná jeho snaha řešit válečný konflikt na Ukrajině politickými prostředky, tzn. jednáním za stolem. Mír je pro armádního generála Pavla, podle jeho slov, relativní pojem!
Dokonce v té vyhrocené kampani, před 2. kolem prezidentských voleb vystoupil 25.1.2023 s veřejným prohlášením náčelník generálního štábu Armády ČR generál Řehka a mluvil o výběrové mobilizaci do Armády ČR v souvislosti s válkou na Ukrajině!
Takže Andrej Babiš z billboardu nemluvil o válce jako jediný, ani jako první! Naopak! Znepokojujících slov pro občany o válce tady bylo slyšet od nejvyšších představitelů našeho státu mnoho! Babišova slova z billboardu byly plně k tématu doby a na stejné úrovni! Andrej Babiš ničím nevybočil!
Z mého pohledu to vidím tak, že Marek Prchal, politický marketér a stratég dokázal vyhmátnout hlavní téma předvolební doby, to co lidi trápí, na co lidé slyší, co lidé sledují a použil to téma pro svého klienta v předvolební kampani. Použil téma: Ne do války, ale Mír! Mohl to sice napsat jinak, ale obsah sdělení by byl stejný!
To samé mohl udělat generál Petr Pavel, ten ale zvolil jiný přístup. Ten veřejně volal po tom, posílat další moderní zbraně NATO a americké F-16 na Ukrajinu!
Ten obsahový a významový rozdíl mezi těmito postoji kandidátů na prezidenta je zcela zřetelný. Je to rozdíl jako mezi dnem a nocí!
Z výše uvedeného je pro mě evidentní, že přes velkou snahu mnohých příznivců generála, různých kreativců, pravicových politiků a mnohých medií prosadit ve veřejném prostoru názor, že Babiš zneužil téma války k zastrašování lidí, je pouhou manipulací veřejným míněním! Snahou překřičet ostatní. Skutečnost je ale jiná!
Necítím žádné sympatie ani antipatie k Marku Prchalovi, to samé k Art Directors Clubu. Mám od nich dostatečný odstup.
Ale myslím si, že by Marek Prchal byl dobrý prezidentem a představitelem tohoto Clubu, který má ve svém logu „hlavu člověka“ vyjadřující myslícího kreativce.
Mám pocit, že to má Marek Prchal v hlavě dobře srovnané jako politický marketér!
A také si myslím, že čas a vývoj událostí kolem Ukrajiny dá jeho slovům z billboardu Andeje Babiše ještě větší váhu a význam!
Odkaz na webové stránky Art Directors Clubu Česká republika: