Fotbaloví fanoušci v Plzni i v České republice začínají být naštvaní na poměry kolem televizních přenosů z fotbalové FORTUNA:LIGY, která sotva začala.
Pro příští 4 sezóny, od sezóny 2018-9, až do sezóny 2021-22 si od Ligové fotbalové asociace ČR zakoupila mediální a audiovizuální práva I. ligových zápasů společnost PRAGOSPORT, kterou vlastní bývalý místopředseda Fotbalové asociace ČR Jaroslav Vacek.
Finanční podmínky nebyly zveřejněny, ale v médiích se spekulovalo o částce 120 - 150 milionů korun na sezonu pro Ligovou asociaci.
Společnost Pragosport k tomu podle zveřejněných zpráv získala také mediální a audiovizuální práva i na II. fotbalovou ligu ČR, na evropskou Ligu mistrů ve fotbale, i na tuzemskou hokejovou extraligu! (Zdá se podle těchto informací, že zde vzniklo monopolní, dominantní postavení PRAGOSPORTU, které umožňuje diktovat na trhu monopolní ceny! Jestli se zde dá vůbec hovořit o nějakém trhu a možnosti volby)!
Následně telekomunikační společnost O2 TV, působící v České republice, vlastněná zahraničními majiteli, oznámila na tiskové konferenci, že od Pragosportu odkoupila práva pro televizní a online vysílání pro ČR a Slovensko a že plánuje vysílat všechna utkání.
Doposud měla O2 TV maximálně dva přenosy z každého fotbalového ligového kola a dělila se o volby zápasů s Českou televizí. Podle nové smlouvy má práva na všechny zápasy, avšak musí alespoň jeden zápas z každého kola umožnit vysílat na volně šiřitelném kanálu.
Společnost O2 TV to prezentovala fanouškům jako skvělou zprávu pro ně! Super! Bomba!
Oblíbený český národní sport – fotbal, se tak stal v oblasti televizních přenosů tvrdým businessem, kdy platící obětí se stal český fanoušek a divák. Ten to má všechno "zakešovat"!
Fanoušek platí daně státu. Stát z nich podporuje prostřednictvím značných finančních dotací každoročně sportovní organizace na úrovni centra, nejvíce peněz z těchto dotací dostává fotbal!
Z vybraných daní, které se dostanou do rozpočtů samospráv v různých místech naší republiky, tyto samosprávy (města a obce) navíc finančně podporují sport v místě, mimo jiné i fotbal. To platí o velkých městech, o Plzni, i o těch malých městech.
Fanoušek musí také ze zákona platit televizní koncesionářské poplatky pro veřejnoprávní Českou televizi ve výši 135,- Kč měsíčně.
Od letošního léta však nastala situace, že když chce fanoušek vidět v televizi svůj oblíbený fotbalový klub, na který už přispěl prostřednictvím daní i koncesionářských poplatků, musí znovu sáhnout do kapsy a zaplatit 99,- Kč na den společnosti O2 TV, aby mu byl zaslán kód pro připojení se k síti O2 TV!
No řekněte, není to skvělá zpráva?
Spokojeni s tímto novým systémem jsou i někteří restaurateři, ale jen někteří (!), že se jim do hospody nahrnou zákazníci v době konání fotbalového zápasu, to ale neplatí o většině hospůdek na vesnicích i ve městech, kde hostinští nejsou ochotni tento poplatek O2 TV platit, protože se jim to nevyplatí. Zrovna tak jednotlivci doma.
Zdá se podle všeho, že všichni nahoře, v Ligové asociaci, ve FAČR, PRAGOSPORTU i v O2 TV jsou spokojeni. Ligové fotbalové kluby mají peníze na činnost, na skvělé výplaty hráčů a manažerů, i na nákupy nových hráčů. PRAGOSPORT i zahraniční vlastníci O2 si mnou ruce, jak se jim prachy z Česka sypou. A český fanoušek, ten trouba, musí sáhnout ještě hlouběji do kapsy, aby si udělal radost, nebo si říct, "a dost", s fotbalem končím!
Otázka zní. Může se český fanoušek nějak bránit tomuto spojení? Je evidentní, že sám jednotlivec zde nezmůže nic! Manažeři a fotbaloví bossové nahoře mají ruce v rukávě! Tam to klape, tam se to sype, a tam cinká!
Fanoušek se může pouze obrátit na své politiky, které volil a sdělit jim, že se jim tento přístup nelíbí, aby s tím koukali něco udělat ve prospěch lidí, nebo že si tam zvolí někoho jiného.
Může jim navrhnout, aby se politici znovu podívali na výši státních a komunálních dotací do fotbalu a zamysleli se nad situací! Když fotbal dostal velmi dobře zaplaceno od PRAGOSPORTU za výhradní mediální a audiovizuální práva, tak určitě nepotřebuje tolik peněz od státu, krajů a od měst na svojí činnost! To dává logiku. Nebo snad ne? Ty ušetřené peníze se budou hodit jinde, na projekty pro lidi.
Nehledě na to, že tento přístup vedení českého fotbalu k fotbalovému fanouškovi se zdá být velmi krátkozraký, hloupý a zhoubný! Velké množství lidí se totiž přestalo na fotbalovou ligu dívat, protože nemají kde a nechtějí platit tyto nehorázné poplatky O2 TV. Je zaděláno na pozdější problémy, kdy se fotbal dostane z popředí zájmu větší části veřejnosti. Kdy poklesne z výše uvedených důvodů podpora fotbalu od volených zastupitelů měst a orgánů státní správy!
A tak nyní plzeňskými, a asi i českými hospodami zní: "Tak chlapi, čest vašim manažerským odměnám a business plánům“! Kašlem na Vás!