Podle Chmelára nerozhodují o výsledku voleb ani kvalitní programy ani charismatické osobnosti. Jde o něco jiného

10. 2. 2020

Slovenský politický a mediální analytik Eduard Chmelár, který je lídrem mimoparlamentního levicového hnutí Socialisté.sk, se u příležitosti nadcházejících parlamentních voleb ve své zemi věnuje problematice průzkumů veřejného mínění.

Na úvod svého příspěvku na Facebooku politik upozorňuje na některé výsledky těchto aktivit, které jsou proti sobě.

„Jen hlupák dnes nevidí, jak drze se manipuluje s průzkumy veřejného mínění. V průběhu tří dnů vyšly tři diametrálně odlišné průzkumy agentur Polis, AKO a MVK, jejichž rozdílné výsledky nemohou být výsledkem ani statistické chyby, ani odlišné metodiky, ale jen hrubé manipulace těch, kteří za ně platí. 

„Do médií se nedostanete tak, že se tam přihlásíte, ale tak, že vás tam pozvou. Většina médií je však zkorumpovaná, a tak si vybírají jen ty, kteří odpovídají plánem oligarchů, kteří za nimi stojí. 

Pak se Chmelár pustil do detailnějších komentářů.

„Každá bohatá strana si nedělá kampaň svými silami, jako například Socialisté.sk, ale platí si agenturu. Agentura vám nabídne v rámci svých služeb tzv. nákup médií. Nejde o legální službu, neobjevuje se v oficiálních výdajích, ale nikdo je neusvědčí a každý ví, jak to funguje: agentura vám dokáže zprostředkovat u majitele příslušného média, že se budete častěji než ostatní objevovat na obrazovce. V případě zpravodajských šotů platíte několik tisíc, v případě diskusních pořadů několik desítek tisíc za nadstandardní služby. Tyto náklady tvoří nejdražší část kampaně, v podstatě stejně velkou jako oficiálně přiznané náklady. Výsledek je, že pokud neplatíte, novináři vám prostě přestanou chodit na tiskové konference. Podobně je to i s průzkumnými agenturami. Pokud zaplatíte, tak vám pár procent vyrobí na úkor těch, kteří neplatí,“ přiblížil pravidla volebního zákulisí Chmelár.

Z toho politik vyvozuje, že preference v podstatě kopírují velikost stranických pokladen.

„Je nesmírně naivní myslet si, že o výsledku voleb rozhodují kvalitní programy nebo charismatické osobnosti – rozhodují o tom peníze. Proto se určité politické kruhy v čele s paní prezidentkou tak horečně angažovaly v tom, aby mohly být zveřejňovány průzkumy co nejdéle – protože mají zájem na tom, aby se dalo s výsledky co nejdéle manipulovat,“ podotýká autor.

Dodává, že v tom není žádná starost o lidská práva, to jsou v případě falešných průzkumů úplné žvásty, jinak by se všichni ti politici a nevládky stejně horlivě zajímali o nerovný přístup kandidátských stran do médií v rámci volební kampaně.

„Nač jsou volby, pokud se některé televize a rádia rozhodnou vyřadit více než polovinu kandidujících stran z volební soutěže na základě předem zmanipulovaných průzkumů? Proč nevládní organizace zkoumají pouze programy vybraných politických stran? Jaký význam má, když si pravicový politický think-tank INESS placený Pentou vybere z 25 jen 10 politických subjektů a vyjde jim, že nejlepší program má SaS?“ dotazuje se analytik.

V této souvislosti Chmelár přichází pro veřejnost s doporučením, aby lidé nedovolili, aby je někdo oklamal, a aby se rozhodovali jen na základě svého nejlepšího vědomí a svědomí a nepodléhali účelovým průzkumem.

Poté zazněly nápady ohledně toho, jak situaci napravit. Jedná se především o zákaz financování volebních kampaní soukromým sektorem.

„Chceme změnit financování politických stran a provést komplexní volební reformu. Navrhujeme úplný opak toho, co chce Igor Matovič. Zrušit příspěvky od státu je na první pohled líbivé, ale nesmírně hloupé, protože to ještě více zvýší závislost stran na oligarchii. Naopak, potřebujeme vyhnat byznys z volebního procesu,“ uvedl.

Krátil a upravil: admin

Celý článek zde: 

Autor: 
Eduard Chmerár, slovenský politický a mediální analytik
Zdroj: 
https://cz.sputniknews.com/slovensko/2020020911478406-podle-chmelara-nerozhoduji-o-vysledku-voleb-ani-kvalitni-programy-ani-charismaticke-osobnosti-jde-o/