Pravicí svolaná mimořádná schůze Poslanecké sněmovny dne 13. 8. 2021 je svolána zejména poslanci ODS a koalicí Spolu z důvodu, že dál nemá pokračovat ve funkci ředitele kontrarozvědky tedy BIS M. Koudelka.
Toto téma si zaslouží rozbor, protože KSČM je obviňována z toho, že právě naší silou a silou prezidenta republiky tento jeden ze strůjců rozbití vztahů s Ruskou federací prostřednictvím vykonstruované "kauzy Vrbětice" má ve funkci skončit, resp. nepokračovat a nebude mu prodloužen mandát na další 5-ti leté období.
Názory na řešení této situace jsou v rámci politického spektra rozdílné, a tedy nejednotné, na základě vzniku řady „sporných“ postupů BIS v posledních letech.
Vrbětice nejsou jen diplomatickou roztržkou, ale od „některých medií“ se stala základem aktivizace ideově extrémně - pravicových opozičních sil k nepodloženým, bez důkazním útokům proti koaliční vládě, premiérovi, prezidentovi….
Situace je silně zpolitizována a je extrémní pravicí dlouhodobě zneužívána k útokům proti nejvyšším státním představitelům (zejména předsedovi vlády a prezidentu republiky), a to především nyní, před parlamentními volbami. A hrozí ji využít samozřejmě i proti KSČM.
Jde zejména o rozdílnost přístupu prezidenta a předsedy vlády k hodnocení „profesní úrovně“ osoby ředitele BIS. Je poukazováno na „nerozhodnost“ premiéra v dané věci…
Je však prokazatelné, že BIS se pod vedením současného ředitele dopustila „několika“ závažných profesních pochybení, zejména v průběhu „akce Vrbětice“! To nesporně proběhlo pod přímým řízením ze strany ředitele.
Proto je třeba vycházet z objektivní reality, ale současně zohlednit i fakt, že „zájmy“ některých našich zpravodajsky silných partnerů jsou vůči nám „tvrdě“ prosazovány a vyžadovány.
Jedná se nesporně o „složitou situaci“, dnes však již nikoli o profesní, ale vyloženě politický problém! Problém, jehož vyřešení prakticky nesnese časového odkladu.
Najít optimální řešení je dnes závislé na přístupech všech zainteresovaných stran, přičemž nelze podlehnout nátlaku extrémní pravice.
Reálné řešení je nutno proto hledat především v DOHODĚ mezi vládou, prezidentem a ředitelem BIS.
Jako optimální se nabízí projednat další jeho aktivní využití ve státní struktuře, které ředitel osobně a veřejně přijme. Nejde o trafiku, ale přechod do soukromého sektoru je v této věci nežádoucí a ohrožující stát.
Je třeba zajistit nejen ochranu utajovaných skutečností nejvyššího stupně, ale nevyvolávat jakékoli další protesty a útoky“ ze strany nynější, radikální vládní opozice).
Takovýto, či podobný, způsob a postup by měl být uplatňován vždy, pokud se jedná o výměnu vysoce postavených státních činitelů, zařazených především ve zpravodajských a policejních strukturách státu. Špatných zkušeností z minulosti je dostatek!
Má to i další vazby, zejména ty, které se týkají skutečného odhalení viníků výbuchů ve Vrběticích, na to navazující zvážení odpovědnosti jednotlivých činitelů a vyvození dopadů jak v pracovně právních, tak politických, ale i trestně právních. Těch chceme v budoucnu dosáhnout.
Související: