Politická odpovědnost a poctivý výkon zastupitelského mandátu směrem ke všem občanům a voličům Plzeňského kraje nejsou atributy, které bychom mohli najít u všech zastupitelů Plzeňského kraje. Po zcela nehorázném a nedemokratickém uzurpování si drtivé většiny míst ve výborech, jakožto pracovních orgánech zastupitelstva Plzeńského kraje a nepochopitelné ignoraci opozice, která společně vyšla z krajských voleb jen o málo slabší než samotná koalice, se ale nyní a v plné nahotě objevuje problém další. A tím je gigantická kumulace veřejných funkcí některými koaličními zastupiteli, a to nejen těch tzv. neuvolněných, tak především těch funkcí uvolněných.
Již před říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR to nebylo v tomto ohledu vůbec slavné. Mnohým koaličním zastupitelům, přestože to platný Etický kodex zapovídá, amorální kumulace několika veřejných funkcí prostě nikterak nevadila.
Etický kodex Zastupitelstva Plzeňského kraje, čl. 5 - Výkon funkce: Zastupitel vykonává pouze jednu veřejnou funkci jako uvolněnou, za níž je poskytována odměna z veřejných prostředků. V případě výkonu více uvolněných funkcí učiní zastupitel neodkladně, nejpozději však do 3 měsíců od vzniku tohoto stavu, kroky k jeho odstranění. Uvolněnou veřejnou funkcí se rozumí veřejná funkce uvolněného člena orgánů Plzeňského kraje, uvolněného člena orgánů zastupitelstva města či obce, poslance PČR či senátora PČR.
I přes zcela jasnou formulaci v etickém kodexu, nelze bohužel dodržování jeho ustanovení jakkoliv vynucovat, spíše se jedná o jakýsi morální apel, který tak mohou někteří filutové prakticky beztrestně “hodit zcela za hlavu”. Dokonce i ty zastupitele, kteří se k dokumentu písemně připojili, odmítla hejtmanka, na žádost zastupitele KSČM, zveřejnit na webové stránce kraje tak, aby nebylo jasné, kdo se ke kodexu připojil či nikoliv.
A tak veřejnost v Plzeňském kraji mohla a stále bohužel může registrovat neblahé modelové případy osob, u nichž by k řádnému výkonu všech funkcí nestačilo, ani kdyby měl den násobně více hodin, než oficiálně má. A začít můžeme “od hlavy”, hejtmanka (zvolena za ODS s podporou TOP 09) kumulovala po jistou dobu svoji funkci s výkonem poslaneckého mandátu. Jeden z jejích náměstků, Pavel Karpíšek (ODS s podporou TOP 09) je současně starostou obce Vejprnice a k tomu dokonce ještě senátorem! Další náměstek hejtmanky, Rudolf Salvetr (ODS s podporou TOP 09) se živí navíc jako starosta Klatov. Místostarostka jednoho z velkých plzeňských obvodů se stala předsedkyní výboru zastupitelstva! Starostka Kozolup, zastupitelka z řad krajské koalice, taktéž předsedkyní výboru a některé případy další.
Neopomenutelným unikátem, snad až celorepublikového formátu, je sice řadový zastupitel kraje, dříve ale i náměstek hejtmana, který současně sedí ve dvou výborech kraje, je aktuálním primátorem Plzně, staronovým poslancem donedávna předsedou sněmovního Podvýboru pro kulturu a členem mnoha dalších a dalších veřejných orgánů a institucí. Martin Baxa (ODS s podporou TOP 09) je v současné době také dokonce žhavým kandidátem na post ministra kultury a veřejnost bude tedy s napětím očekávat, zda se po velice pravděpodobném jmenování vůbec některých svých funkcí vzdá.
K výše zmíněným náměstkům hejtmanky, kteří jsou pro výkon své funkce tzv. neuvolněni, je třeba dodat, že jejich plat činí aktuálně 72 tis. Kč, v případě, kdyby byli uvolněni by, dle příslušného zákona, měli nárok “pouze” na 47 tisíc Kč, resp. 40 % běžného náměstkovského platu, který je stanoven 117 tis. Kč. Z toho paradoxně vyplývá, že za méně práce a vynaloženého času pro Plzeňský kraj, lze získat dokonce více peněz.
Výsledky voleb do Poslanecké sněmovny určily, že i někteří další členové zastupitelsva kraje, již více než měsíc, zastávají také více než jednu tzv. uvolněnou funkci. A týká se to především náměstků hejtmanky Josefa Bernarda (PIR-STAN) a Marka Ženíška (SPOLU), kteří se stali nejen poslanci, ale zároveň i předsedy sněmovních výborů. Poslankyní se stala také uvolněná předsedkyně Výboru pro regionální rozvoj Plzeňského kraje a starostka obce Kozolupy Michaela Opltová (PIR-STAN). K tomu lze podotknout, že základní plat poslance činí 90 tisíc Kč a uvolněného předsedy výboru kraje je stanoven na stejnou výši!